• Salas
  • Nukes
  • Bigelow
  • UFO arkiv
Mini-anmeldelse: ”A.D. - After Disclosure” af Richard Dolan og Bryce Zabel
Tirsdag, 13. november 2012 22:13

A.D. After Disclosure Richard Dolan Bryce Zabel UFO”You can't handle the truth”. Jack Nicholsons klassiske replik i ”A Few Good Men” (Et spørgsmål om ære). Men ville ”de”, pøbelen, befolkningen, Mr. and Mrs. Jones i forstæderne, de fanatisk rettroende i USA’s ”bibelbælte” - ville de kunne håndtere sandheden omkring en eventuel ikke-jordisk tilstedeværelse?

Den berømte Brookings Institute rapport fra 1959 – om indvirkning og følger af en eventuel offentliggørelse af at der er liv derude og at de besøger os - nåede parallelt til en konklusion á la Jack Nicholsons officer: Nej. They can't handle the truth.

Indrømmet: Dolan/Zabel fabulerer på livet løs i ”A.D.” De etablerer en dramatiseret hvad-nu-hvis virkelighed, som i en typisk Hollywoodfilm. Men de gør det med brug af blandt andet Dolans faglige baggrund som historiker. ”Independence Day” uden Klodernes kamp-elementet er en anvendelig parallel. Eller en hvilken som helst katastrofefilm med Morgan Freeman som præsident; hvor meget skal vi fortælle folket derude, hvor meget kan de kapere? Bliver de lykkeligere af at vide, at kometen pulveriserer østkysten i overmorgen?

Gennem ”Hvide Hus”-dokumenter og præsidentens tale til nationen, beskriver forfatterne et (faktisk flere) bud på et realistisk modus operandum – hvis præsidenten og den siddende regering bliver nødt til at gå til bekendelse omkring det (for bogkonceptets forudsatte) faktum, at der er UFO'er som er nuts-and-bolts fartøjer, og at de har besætninger ombord, som vælger at skilte med deres tilstedeværelse.

Det drejer sig ikke om en blåøjet, new age-orienteret præsident eller et styre, som tror på folkelig vidensdeling; det er snarere den med, at der lander en kalorius på den snart UFO-nedslidte grønne plæne foran Det Hvide Hus, eller de i bedste ”V”-stil (alien invasion tv-serien fra Reagans start-firsere) hænger og summer over udvalgte storbyer. Så er katten ude af sækken, endda en temmelig stor kat. Folk kræver en forklaring, ja selv journalister kunne finde på at stille spørgsmål.

Richard Dolan og Bryce Zabel A.D. After Disclosure UFO Anmeldelse

Dette kunne sagtens være en vilkårlig sammenkogt ret, hvor skribenterne blot fantaserer lidt efter et par flasker rødvin – og kaster tilfældigt ned i gryden og rører rundt. Men ”A.D.” bliver en læsevenlig og tankevækkende bog, netop fordi der er gjort grundig research. Bryce Zabel er bl.a. kendt for at være manden bag tv-serien ”Dark Skies”, og hans Hollywoodske tilgang går godt i spænd med Dolans historiske indsigt.

Hvis d'herrer kunne formå at rejse en 20-30 millioner dollars, så gad jeg nok godt kigge med på ”A.D. - After Disclosure” som drama-dokumentarisk miniserie. What..if?

Søren Hyldgaard

Vores videoer